Extra large satellite  12
Kan Atlético de Madrid hindre dette i å gjenta seg?

«El pupas» søker revansje

Skråblikk på naboklubben ved Manzanares’ bredder før lørdagens finale.

De fleste har nå hørt historien om «el pupas», klodrianen som baller det til for seg selv. Kallenavnet skal ha kommet fra selveste Vicente Calderón (presidenten, ikke hjemmebanen) etter den sagnomsuste europacupfinalen i 1974 mot Bayern München. Kampen ble spilt 15. mai som er San Isidro, Madrids skytshelgen, og Atlético var for første gang i sin historie i en europeisk finale. Etter 90 minutter sto det 0-0, Luis Aragonés satte inn ledermålet før Scwarzenbeck utlignet i siste minutt av ekstraomgangene. Dette var før straffekonk ble innført, og finalen ble derimot avgjort etter omkamp, som tyskerne vant 4-0. 

Førti år senere gjentok historien seg da Sergio Ramos headet inn utligning i det 93. Minutt og sørget for at legenden om «el pupas» fortsatt lever videre.

Denne sesongen er Atlético av mange ansett som «den moralske vinneren» av Champions League etter å ha slått ut Barcelona og nettopp Bayern München. Dermed har de også tatt livet av spøkelset fra 74’. Nå venter en siste skalp før den store premien kan inkasseres.

Kan de klare det?

La oss først gå tilbake i tid, til november 2011. Real Madrid tok imot sine byrivaler og vant lite oppsiktsvekkende en solid 4-1 seier. Atlético hadde ikke tatt tre poeng mot storebror siden 1999 og fansen på Bernabéu hadde laget et banner med følgende tekst: Se busca rival digno para derby decente (Verdig rival søkes for skikkelig derby).

Et kjent og kjært spansk sigøynerordtak sier at man skal være forsiktig med hva man ønsker seg, i fall ønsket skulle oppfylles.

Snart fem år senere har trenden snudd, og grunnen til det kan oppsummeres med ett ord: cholismo (fra Diego Simeones kallenavn «El Cholo»). Mer enn bare en trener er Simeone klubbens identitet og filosofi i kjøtt og blod.

Samtidig har klubbens ledelse visst å dra nytte av den sportslige suksessen: merkevaren Atlético har opplevd enorm vekst på sosiale medier de siste årene, antallet medlemmer har økt med 30% og budsjettet, som var på 162,8 millioner euro sesongen 2013/2014, nærmer seg i år 300 millioner euro (etter å ha budsjettert med 240 millioner).

Det er ikke lenger «en liten forskjell på 400 millioner [euro]» (sitat Simeone) som skiller Atlético fra de to store i Spania. De røde og hvite utmerker seg nå også økonomisk som den tredje største klubben.

Klubben lever i en slik idyll at det ikke er overraskende at den vinner hjerter, selv i fiendens leir. Journalisten og forfatteren Manuel Jabois, som skrev teksten til El Himno de la Décima, forteller i en artikkel at en av hans med-madridistaer ønsker å se Atlético vinne «fordi fotballen skylder dem det».  Mannen som kom med disse ordene skal snart gifte seg, og nevnte Jabois var ikke snauere enn at han foreslo for vedkommende å la forloveren ta hans plass ved alteret «fordi kjærligheten skylder ham det».

Dermed håper vi at Atlético en gang vil vinne sin etterlengtede finale, men ikke på lørdag og ikke mot oss. Man skal nemlig være forsiktig med hva man ønsker seg.

Eibar