Extra large suite2

Financial Fair Play 2.0

Nye regler er på vei

I løpet av seks måneder har overgangrekorder blitt knust gang på gang. Neymar (€222mil), Coutinho (€160mil), Ousmane Dembele (€140mil) og Kylian Mbappe (lån med opsjon på €180mil) er overganger som alle har knust verdensrekorder fra Cristiano Ronaldo (€96mil) og Garteh Bale (€100mil), og siden Paul Pogba (€115mil). Man City har i tillegg brukt rundt 5 millarder kroner på spillere de siste 19 månedene under Pep Guardiola.  Nå skal FIFA ha sett seg lei av at klubber som PSG og Man City (privateide) omgår FFP ved å hele tiden inngå nye og kunstig høye reklame-avtaler med parter som er involvert med eieren. 

PSG ble som kjent kjøpt opp av QSI (Qatar Sports Investment) i 2011 og året etter inngikk PSG en avtale med QTA (Qatar Tourism Authority) hvor klubben skulle få €200mil i året frem til 2016, for å være Qatar sitt ansikt utad i regionen og internasjonalt. Manchester City er også eid av et selskap og privatpersoner fra U.A.E og fire av deres største reklameavtaler er med selskaper fra Abu Dhabi og områdene rundt.  Dette genererer reklameinntekter som er kunstig høye og mange har ment at det er en metode for å drive skjult sponsing av klubbens drift, uten å direkte overføre midler til klubben via eierskapet. Et eksempel på dette er City sin avtale med Ethiad Airways fra Adu Dhabi hvor klubben får rundt €400mil på ti år for stadionnavnet på stadion. Når man ser på validiteten av denne avtalen, og skal vurdere hvor vidt prisen på avtalen er reell, er det mange som har spurt seg om den ikke er kunstig høy. Eieren av selskapet er Hamed bin Zayed Al Nahyanthe, halvbroren av City-eieren Sheik Mansour. Det viser seg at selskapet Ethiad Airways, ikke har levert et regnskap i pluss siden 2004 da flyselskapet ble lansert. Kort fortalt: Ethiad Airways tjener ikke på denne avtalen og den virker kunstig høy - en måte å spytte inn penger i klubbdriften via en tredjepart, som har et personlig forhold til eieren av klubben. 

Slike avtaler har fått media og UEFA til å følge ekstra godt med på PSG og for fire år siden kom også UEFA med følgende advarsel:

""Everyone, including PSG, know they have to demonstrate (that the sponsorship deals) are without cheating and that will be submitted to panels. We have a regulation which speaks about fair value of deals and the fact that a related party cannot just inject money into a club directly or indirectly."

Resultatet var at PSG fikk €60mil i bot i 2014 (uten at de hadde vansker med å betale den) og fikk noen restriksjoner på deres overganger frem til 2016. 

Går man et par år tilbake i tid og ser på PSG sine inntekter, kom det frem at 61% av deres inntekter kom inn via reklameavtaler og storparten av dem kunne spores tilbake til Qatar. Av €481mil i inntekter, var €297mil av dem via reklame - og €200mil av dem var fra QTA. Man City fikk 49% av sine inntekter via reklameavtaler, hvorav storparten - også her - var fra midtøsten og selskaper eieren fra UAE hadde et forhold til.  Ser man på klubbdriften til Manchester City i perioden 2009-2015, gikk klubben i minus (før skatt) med €575mil på seks år. Det er, etter dagens valutakurs, et minusregnskap på 5.5 millarder kroner. 

Under de eksisterende FFP-reglene fra FIFA, er det begrenset hva private eiere kan spytte inn i driften og i investeringer i en klubb uten at klubben vil bli møtt med høye bøter eller utestengelse fra f.eks Champions League. En klubb skal, teoretisk sett, ikke bruke mer enn hva de har av egne inntekter (reklame, tv-avtaler, draktsalg m.m). Manchester City og PSG har vist hele fotballverden at regelverket, slik det er i dag, i realiteten ikke vil stanse klubber som disse to og overgangssummer og budsjett har eksplodert det siste året. De som derimot har blitt stoppet, og som har fått bøter eller utestengelse fra turneringer, er klubber som FC Vaslui, Ruch Chorzow, Floriana, Shkendjia, Maccabi Netanya, CSKA Sofia m.fl. Klubber som ikke har en privat eier fra Qatar som kan gå rundt regelverket. 

UEFA og FIFA har derfor diskutert behovet for å endre på regelverket og innføre FFP 2.0 om ikke lenge. Hovedendringene i regelverket vil være at en klubb ikke skal kunne bruke mer enn €100mil mer i netto enn hva de selger for (Barca kan da kjøpe Coutinho og Dembele for 300mil euro når de solgte Neymar for 222mil euro), det skal ikke være mulig å ha flere enn 25 spillere i A-laget og reklame-avtaler som PSG og City har inngått med "related parties" i forhold til sitt eget eierskap, skal ikke kunne være høyere enn 30% av de totale inntektene.  UEFA har også tidligere diskutert å redusere antall spillere fra 25 til 21 når man melder på a-laget til UEFA/Champions League turneringer.

Slik sett ville ikke PSG lengre kunne ha en reklameavtale med Qatar hvor de får nærmere 50% av sine inntekter og heller ikke kjøpe Neymar for €222mil uten at de kunne ha solgt spillere for €122mil i løpet av overgangsvinduet. 

Forslaget skal visstnok opp til et møte 24.mai, med mål om å kunne innføre de nye reglene fra og med 2018/19 sesongen.

swissramble.blogspot.no
arabianbusiness.com
wikipedia.org/Financial-fair-play

Skjermbilde 2018 10 09 kl. 22.35.07