Extra large satellite  22
SJEF: I Real Madrid er det Florentino Pérez som har ansvaret for å signere og selge spillere.

Hvordan gjøres overganger?

I denne artikkelen skal vi forsøke å forklare hvordan spillerkjøp fungerer i dagens fotball.

Det er omtrent en måned siden overgangsmarkedet åpnet, og klubber rundt om i Europa er for alvor i gang med å ruste opp i forkant av en ny sesong. Hvert år er det to bestemte "vinduer" der man kan signere og selge spillere. Hovedvinduet er om sommeren og foregår fra 1.juli til 31.august. Det er med andre ord 33 dager igjen av overgangsmarkedet, og per dags dato har Los Blancos singert Vinicius Junior, Álvaro Odriozola og Andriy Lunin. Det er ikke sikkert at Real Madrid kommer til å hente flere spillere, men man hører til stadighet at spillere er ryktet inn og ut av klubben. Det å signere spillere er noe man i senere år har fått mer informasjon og kunnskap om, og vi skal  i denne artikkelen oppsummere hvordan spillerkjøp og draktsalg fungerer i dagens fotball.

Forhandlinger

I en eventuell overgang er det tre viktige forhandlinger som skal gjøres før spilleren kan bytte klubb.
1. Forhandlinger mellom kjøpende og selgende klubb angående overgangssum.
2. Forhandlinger mellom kjøpende klubb og spillerens agent angående personlige betingelser som kontraktslengde, lønn, bonuser.
3. Forhandlinger mellom kjøpende klubb og spillerens agent angående en viss sum som agenten skal få.

I hovedsak er det slik at selgende klubb må gi tillatelse til kjøpende klubb, før den klubben kan begynne å snakke med spilleren angående en potensiell overgang. Likevel finnes det unntak. I LaLiga er det en regel om at alle spillere skal ha en utkjøpsklausul. For å komme med et konkret eksempel kan vi referere til Neymar-overgangen fra Barcelona til Paris Saint-Germain. Da var det slik at PSG utløste utkjøpsklausulen til brassen og det betyr da at selgende klubb, i dette tilfelle Barcelona, ikke kan nekte spilleren en overgang. Dersom en utkjøpsklausul blir aktivert kan kjøpende klubb uten tillatelse fra selgende klubb direkte begynne samtaler med spilleren de ønsker å signere.

Etter at forhandlingene er unnagjort pleier spilleren å fullføre medisinsk skjekk før klubben legger ut en pressemelding på sosiale medier der de bekrefter at de har signert spilleren. Det har også blitt mer og mer vanlig at klubber lager kreative videoer for å informere supporterne om at de har signert en ny spiller. I Real Madrids tilfelle er dette ganske så formelt og klubben legger alltid ut kun en pressemelding som inneholder informasjon om at de har signert spilleren, og kort tid senere blir det presentasjon av spilleren på Santiago Bernabéu.

Draktsalg

Draktsalg er en ting mange misforstår. Når Juventus for eksempel signerte Cristiano Ronaldo var det mange som sa: De tjener igjen pengene lett på grunn av draktsalget. Dette fungerer altså ikke slik som folk tror. Real Madrid til eksempel har en ti-årsavtale med Adidas og får 85 millioner Pund hvert år for å bruke adidas-drakter og for å fronte de i andre sammenhenger. Når Real Madrid da kjøper en ny spiller, er det ikke slik at klubben får 100% av inntektene som er tjent inn på draktsalget. Los Blancos og Adidas har en egen avtale som går ut på at Real Madrid får omtrent 22% av inntektene (tilsvarende 25 millioner pund hvert år) fra salg av Real Madrid-utstyr som for eksempel jakker, drakter, treningstøy etc. Det er altså ikke slik at en klubb får alle inntektene fra salg av drakter.

Kilder:
https://www.transfermarkt.com/statistik/transferfenster
http://www.dailymail.co.uk/sport/football/article-4479670/Details-Real-Madrid-s-huge-850m-deal-adidas.html
http://www.bbc.com/capital/story/20170829-how-does-a-football-transfer-work

Visste du dette fra før?

Skjermbilde 2018 10 09 kl. 22.35.07